Informácie o nás

 Mediaciou sa zaoberáme  od roku 2009.

Mimosúdne riešenie sporu je založené na dobrovoľnosti oboch strán sporu, kde cieľom je spolu s mediátorom dosiahnuť vyriešenie konfliktu (sporu) k spokojnosti oboch strán, čo v súdnom spore nie je možné, nakoľko po súdnom spore zostane vždy víťaz a porazený.

Priebeh mimosúdneho riešenia sporu

  • Oslovenie druhej strany
  • Mimosúdne riešenie sporu
  • Výsledná mimosúdna dohoda

Táto stratégia riešenia konfliktu je označovaná ako víťaz – víťaz.

Odborníci zistili, že z času na čas sa každý z nás ocitne v nejakom konflikte. Tvrdenie, že konflikty  sú dôležitou súčasťou nášho života sa tak stáva pravdivým. Konflikty nie sú dôležité pre nás preto, že by sme nedokázali bez nich žiť. Sú dôležité niečím iným. Je to spôsob riešenia našich konfliktov, ktorý ovplyvňuje kvalitu nášho života, nášho duševného zdravia. To ako riešime naše konflikty je  ovplyvňované našim postojom ku konfliktom. V zásade náš postoj ku konfliktom je utváraný našim názorom na konflikty a našim vzťahom či skúsenosťou (nemusí byť len osobná) s konfliktom: či patria k životu alebo nie; čo si myslíme o ľuďoch, ktorí majú konflikty; čo s nami konflikty v našom živote urobili, či nás nejako výrazne poznačili a aký záver sme si z tejto skúsenosti pre seba urobili.

Konflikty v nás môžu vyvolávať rôzne stavy: niečo nepríjemné, strach, ohrozenie, únavu, ...

Naša vnútorná odozva na prítomnosť konfliktu alebo už len samotné slovo konflikt ovplyvňuje vytváranie postoja ku konfliktom. Teda podľa toho aký postoj zaujímame ku konfliktom budeme voliť aj spôsob ich riešenia.

            Ten kto sa ich bojí bude mať tendenciu sa im vyhýbať. Ten kto ich považuje za príležitosť niečo zmeniť, bude voliť aktívny prístup ku konfliktom a bude presadzovať riešenie konfliktu. Sú medzi nami aj takí, ktorým existencia konfliktu vyhovuje a pritom nebudú chcieť konflikt riešiť. Možností je viacej no vo väčšine prípadov sa presadí tá nad ktorou dlho nerozmýšľame, ale ju máme „pripravenú“.  Ide o neuvedomované správanie vo vzťahu ku konfliktom. Toto správanie môže byť v konečnom dôsledku prekážkou konštruktívneho riešenia našich  konfliktov.

Konflikty, s ktorými sa  môžeme v živote „zoznámiť“ sú rôznorodé . Tie, na ktoré by sme chceli upozorniť v súvislosti s mediáciou sú predovšetkým interpersonálne konflikty, t.j. konflikty:

  • medzi dvomi ľuďmi
  • skupinové konflikty – vo vnútri danej skupiny ľudí
  • medzi jednotlivcom a skupinou
  • medziskupinové – konflikty medzi dvomi alebo viacerými skupinami ľudí

 

V prípade interspersonálneho konfliktu sa môže sťažovať len jedna strana alebo  obe strany sa sťažujú, majú jeden s druhým problém. V prvom prípade hovoríme o unilaterálnom konflikte, v druhom o bilaterálnom. Konflikty, ktoré pociťujeme, prežívame môžu mať charakter:

  • otvoreného konfliktu – vieme o ňom a máme s ním už svoju skúsenosť (čo sme robili, ako sme sa k nemu postavili, ako sme ho chceli riešiť)
  • skrytého konfliktu – konflikt, ktorý neprepukol s veľkou odstredivou  silou.

Skúsení mediátori udávajú, že mediáciou je možné riešiť takmer všetky spory. Vychádzajúc z klasifikácie sporov podľa zákona sú to spory: občiansko právne, rodinné, obchodné, pracovné. 

            Mediácia v oblasti  rodiny sa môže týkať: sporov súvisiacich s rozvodom a vzťahmi po ňom, otázky vzťahu (očakávané správanie, finančné príspevky, komunikácia), rodinné spory -  pred, počas a po všetkých tranzíciách/ zmenách v rodine - konflikty medzi rodičmi a dospievajúcimi deťmi, úteky z domova, voľný čas, manžel/manželka

Komunitné spory – asociácie vlastníkov domov (podmienky, dohody, údržba majetku),

susedské vzťahy (domáce zvieratá, hluk, parkovanie, podmienky údržby  a majetku), mládež (malé hádky, skupinové aktivity, konflikty s inštitúciami), konflikty medzi občanmi a susediacimi inštitúciami ako napr. školy, zábavné a nákupné centrá, ...

Oblasť občianskoprávnych sporov zahŕňa všetky spory, ktoré môžu vzniknúť porušením práv ľudí žijúcich v istých vzťahoch v danej lokalite.

            Obchodné spory  sa týkajú vzťahov medzi podnikmi (kontrakty, služby, parkovanie, dodávateľsko-odberateľské vzťahy ), rozviazanie partnerstva, kontraktačné záležitosti (platby, poskytovanie služieb, spokojnosť zákazníka), konštrukčné chyby, finančné a majetkové záležitosti, ...(oblasť poisťovníctva, bankovníctva, stavebného priemyslu)

            Oblasť pracovných sporov môže zahŕňať otázky ukončenia pracovného vzťahu, personálne otázky, diskrimináciu a násilie na pracovisku (mobbing, bossing). Mediácia môže prebiehať medzi pracovníkmi, nadriadeným – podriadeným, zamestnanec a zamestnávateľ. Okrem vyriešenia samotného sporu plní  mediácia  aj úlohu prevencie fluktuácie na pracovisku, straty angažovanosti a motivácie pracovníkov , zlepšenia sociálnopsychologickej klímy na pracovisku, povesti  podniku, vytvára možností a priestor na kľudnú  a sústredenú prácu.

            Spory týkajúce sa verejnej politiky súvisia s kontroverznými centrami (útulky), skládky, environmentálnymi predpismi a inými otázkami, pri ktorých je nutná dohoda.

 

Mediácia má veľký potenciál pre využitie v oblasti školstva:

  • mediácia v škole – rieši konflikty medzi žiakmi, medzi učiteľmi, žiakmi a učiteľmi, rodičmi a učiteľmi
  • rovesnícka mediácia – služba pre žiakov v škole (základnej, strednej); pomáha žiakom riešiť spory v škole a osvojiť si vyjednávacie zručnosti; je to aj preventívna metóda riešenia menších sporov skôr ako prerastú do veľkých; navodzuje zmenu kultúry v škole. Výcvik v mediácii rozvíja zručnosti detí.