Banky si robia s klientov bábky a hrajú divadielko.

Stalo sa vám niekedy, že vás vaša banka nútila pri poskytnutí svojho produktu napríklad úveru , uzatvoriť zmluvu aj na iný podmienený produkt napríklad poistenie nehnuteľnosti v konkrétnej jednej  poisťovni? Alebo z ničoho nič zmizli z účtu vaše peniaze a nič sa nestalo lebo medveď?  Viete čo spraví  banka keď ju mediator požiada o pristúpenie k riešeniu sporu mediáciou?   Namiesto  toho,  aby sa banka vyjadrila k predmetnej veci sporu, tak jej právne oddelenie začne  podnikať právne kroky voči osobe mediátora. O čom to svedčí? Asi o tom, že tu nie je niečo v poriadku, svedčí to o tom, že klienti nie sú pre banky rovnocennými partnermi , sme len špongie, ktoré sa dajú neustále žmýkať, vydierať a zastrašovať.   Bojujeme ďalej a dotyčnej banke odkazujem, aby sa zamyslela nad svojím etickým kódexom, nad tým čo je slušnosť  a čo je morálnosť  a  aby  sa zamyslela nad tým či nebude naozaj rozumnejšie komunikovať zo svojmi klientami a riešiť ich sťažnosti, podnety bez preukazovania zbytočnej  nadradenosti - "Veď ja som pán a ty si nik."


Banky by mali riešiť spory s klientmi aj cez mediátora

Autor: Jozef Ryník
04.02.2015 (12:30)

Banky aj poisťovne nie sú veľmi ochotné riešiť spory s klientmi cez mimosúdne konanie, tvrdí v rozhovore pre Banky.sk  Štefan Urbančík, nezávislý finančný špecialista a mediátor. 

Čo je to mediácia?
Od roku 2004 existuje zákon o mediácii, ktorý hovorí, že ide o mimosúdnu činnosť, ktorá rieši spor medzi dvoma zmluvnými stranami. V praxi ide o to, že ak sa chcú sporné strany dohodnúť, môžu to riešiť cez mediátora a nemusia ísť na súd.

Aká je výhoda tohto mimosúdneho konania?
Výhoda  mediácie je jednoznačne v rýchlosti, pretože sa dá dohodnúť v priebehu niekoľkých hodín, na rozdiel od súdneho konania, ktoré trvá oveľa dlhšie. Výhoda je aj v cene, pretože poplatky sú zvyčajne nižšie ako na súde. Napríklad odporúčaná cena na hodinu je 67 eur pre fyzicke osoby a 134 eur pre firmy. Samozrejme sú to len odporúčané ceny. Niekto si môže účtovať aj viac alebo aj menej. Napríklad ja pôsobím na východe Slovenska a ceny prispôsobujem kúpyschopnosti klientov v danom regióne, preto sú znížené o vyše 50% oproti bratislavským.

Ďalšia výhoda mediácie je v tom, že sporné strany majú voči sebe vyššiu ústretovosť, teda, že sa chcú dohodnúť. Účastníci sporu majú voči sebe dôveru a sú pri mediácii rovnoprávni. Napokon je dôležitá aj dobrovoľnosť oboch účastníkov.

Aké sú vaše skúsenosti s ochotou bánk riešiť spory s klientmi mimosúdnou cestou?
Banky a poisťovne nie sú veľmi ochotné riešiť spory s klientmi cez mediátora. Ak ich mediátor vyzve na konanie, ich prvá neformálna reakcia je, že presviedčajú klienta, aby spor riešili bez mediátora. Napokon slušne odpíšu mediátorovi, že nemajú záujem sa zúčastniť na mediačnom konaní.

Čím banky zdôvodňujú svoju neúčasť?
Banky pritom argumentujú tým, že informácie o klientovi sú bankovým tajomstvom  a nie sú ochotné ich poskytovať tretej osobe akou je mediátor. Na druhej strane zákon hovorí, že ak dá klient súhlas na sprístupnenie citlivých údajov, banka by mu mala vyhovieť. Navyše zákon zaväzuje mediátora k mlčanlivosti, takže ich obavy sú neopodstatnené. A navyše mediátor si od nich ani nežiada žiadne informácie či údaje, len účasť na mediačnom konaní. Pracovníci bánk a poisťovní týmto odmietaním jasne preukazujú svoju neúctu ku klientovi aj k mediátorovi.