Kedy príde doba morálneho a etického spravania sa komerčných poisťovní voči klientom.
To, že na poistných zmluvách PZP a Havarijné poistenie sa dajú ušetriť nemalé peniaze si vyžaduje zvýšenú starostlivosť sprostredkovateľa o klienta a ostražitosť klienta samého. Komerčné poisťovne pod tlakom konkurencie sú každoročne nútené prehodnocovať svoje poistné produkty a lákať klientov buď na nižšie sadzby poistného, alebo rôzne iné benefity. To všetko je pekné , keby vždy neexistovalo nejaké lebo medveď. Alebo, " keď vtáčka lapajú , pekne mu spievajú".
Zoberme si príklad etického správania sa istej nemenovanej univerzálnej komerčnej poisťovne a určite nie jedinej.
Klient si v roku 2009 na dobu neurčitú uzatvoril PZP na vozidlo o objeme 1600m3 - za čiastku 144,84-Eur
Somozrejme poisťovňa každý rok mení svoje sadzby, alebo mení kategórie sadzieb. Uvedený klient by v roku 2015 pri uzatvorení poistenia v tej istej poisťovni mal platil za to isté vozidlo poistné vo výške 104,04-Eur. Ale keďže poisťovňa nedodržuje zákon ohľadne oznamovania a etické správanie voči klientovi jej nič nevraví, veď ide o biznis tak, klient - plať.
Zákon o Povinnom zmluvnom poistení 381/2001 Z.z. hovorí:
§11 bod 13. Poisťovateľ je povinný poistníkovi písomne oznámiť najneskôr desať týždňov pred ulynutím poistného obdobia:
a) výšku poistného podľa § 8 na nasledujúce poistné obdobie
b) dátum skončenia poistného obdobia
c) termín do ktorého je možné podať výpoveď príslušnej poistnej zmluvy
Takže, klient nebol včas oboznámený so sadzbou na nasledujúce poistné opbdobie - poisťovňa porušila zákon. Klient tým pádom nedodržal zákonom stanovenú dobu min. 6 týždňov pred jej výročným dňom zmluvy. Keď sa následne prišiel informovať do poisťovne či by sa stým predsa len niečo nedalo spraviť, zodpovedný riaditeľ odpísal mimo iné aj jednu zaujímavú vetu:
Tieto PZ by mali bežat ďalej, mne sa takéto znižovanie poistného nepáči.
Pritom tá istá komerčná poisťovňa začiatkom roka 2015 zmenila kategórie v poistení PZP kde napríklad v kategori 1101-1300cm3 zdvihla poistné z r.2013 z 85,80-Eur na 90,-Eur
Samozrejme, že všetkým klientom sama automaticky v duchu etiky poistné zdvihla. Prečo to nefunguje aj opačne? Nebolo by práve toto etické a morálne správanie sa poisťovne dokázať aj poistné znížiť?
Samozrejme za všetkými rozhodnutiami sú ľudia a tak ako v polite, v bežnom živote, tak aj v biznise stretávame takých a onakých s príznakmi syndrómu vyhorenia.
Doporučujem klientom uzatvárať poistnú zmluvu PZP na dobu určitú 1-2 roky maximálne. Prekontrolujte si preto aktuálne sadzby poistného na vaše vozidlo, dokážete tak ušetriť nemalé finančné prostriedky.